Toen we de beslissing namen om de televisie niet mee te nemen naar onze ‘tussenwoning’ was ik er eigenlijk van overtuigd dat ik ook veel minder tv zou gaan kijken. De praktijk leert me inmiddels dat, als het aanbod er is, ik de gelegenheid ook gebruik; we kijken het NOS nieuws, Eén Vandaag, Op1, BinnensteBuiten (aanrader!), Weer verliefd op je huis, De grote tuin verbouwing, De grote verbouwing Australië en ja, er wordt bij ons ook gezapt. ‘Geen televisie meer in huis’ betekent duidelijk niet dat je ook daadwerkelijk geen televisieprogramma’s meer kijkt. Lang leve het speciale kijk-abonnement via internet!
Zwaarder geschut
Ik ben er niet trots op; je tijd verdoen aan ‘kassie kijken’ stond in de top drie van gedrag waar ik, met de verhuizing naar ons Tiny House, definitief afscheid van wilde nemen. Het is me niet gelukt.
Nu, na anderhalf jaar, is het besef gekomen dat er zwaarder geschut in stelling gebracht moet worden om dit gedrag te veranderen; we verhuizen naar XS4All, een provider die een abonnement zónder televisiezenders aanbiedt. Echt alleen internet. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik wel blij ben dat we nog naar de NPO-zenders kunnen kijken, via de gratis NPO-website.
En als ik dan toch bezig ben met ‘eerlijk zijn’ moet ik natuurlijk ook toegeven dat deze verhuizing in eerste instantie helemaal niet begonnen is om het tv kijken terug te dringen maar vooral ingegeven wordt door het bizar instabiele internet via Ziggo. We verhuizen van het ‘coax-stenen-kruik-tijdperk’ naar een zoveel moderner ‘koper-binnenkort-aan-vervanging-toe’-abonnement van XS4All. Gered door de techniek.
Geen abonnement meer hebben is helemaal van deze tijd
Met het loswrikken van een televisie-abonnement gedragen we ons opeens enorm hip; steeds meer jongeren zeggen het traditionele abonnement vaarwel om alleen nog maar gebruik te maken van streaming diensten om zo alleen nog de programma’s te kunnen zien waar ze echt naar willen kijken. Heel sneu voor de NPO: de praktijk leert dat er steeds minder programma’s de moeite waard gevonden worden door jongeren. En nu nemen wij oudjes dus ook afscheid…
14 dagen op proef
De televisie-loze periode waarin we gaan kijken of en hoe dit allemaal bevalt, duurt bij ons 14 dagen. Dat is precies de tijd die iedereen krijgt om een abonnement van XS4All uit te proberen.
Ik heb alvast een stapel boeken klaargelegd om te lezen. Ik denk dat ik maar begin met het boek ‘Superverslavend’ van Adam Alter. Die gaat ons dan helpen met de volgende horde: YouTube…
Wil je televisie-abonnement-loos door het leven gaan en tegelijkertijd de mogelijkheid van tv kijken blijven houden? Dan is een internet-abonnement van XS4All, gecombineerd met een abonnement van NLZiet een optie; de Nederlandse Publieke Omroep heeft samen met de commerciële zenders de handen in één geslagen: voor € 7,95 per maand kijk je niet alleen naar NPO 1,2 en 3 maar ook de zenders van RTL, SBS/Talpa kun je voor dit bedrag blijven kijken.
Je gelooft het vast niet, maar bovenstaande info is niet eens gesponsord. Meer informatie vind je ook in dit artikel.
Ik hou je op de hoogte van onze kijkers-ontwennings-verschijnselen!
Wat ook handig kan zijn;
T-mobile unlimited bellen/GB mobiele telefoonabonnement met netflix en videoland voor 40 euro per maand.
Videoland geef je alle RTL zenders er live bij.
Via KIJK en NPOstart/NOS de overige zenders.
Dat dachten wij ook maar helaas is ons adres bij providers niet bekend en daarmee een abonnement voor dergelijke zaken niet mogelijk.
dag Marina, ook ik heb mijn hoofd gebroken hoe de kabel uit mijn leven te halen;
ik heb ervoor gekozen om met een hotspot te werken;
daarvoor heb ik voor het volgende gekozen:
– een 06-abonnement bij Tele2 voor 25 euro/maand,
– een abonnement NLZiet voor 7,97/maand;
daarmee kan ik met een onbeperkte databundel internetten, bellen en tv kijken zowel op mijn 06, of op mijn laptop, of (met een HDMI kabel) op mijn TV;
ben nu in de fase van ontdekken hoe het bevalt;
hartelijke groet, Francisca
Ha Francisca, leuk dat je zo meedenkt! Ik loop – al testend – tegen het probleem aan dat we de kabel écht nodig hebben; als internetondernemer heb ik geen stabiele verbinding zonder draad. Wifi is leuk voor onze mobieltjes maar niet geschikt voor de online praktijk. In Den Helder blijkt alleen Ziggo een leverende partij te zijn dus we moeten – helaas – weer terug.
hoi Marina, ja, met wifi kan je geen stabiele verbinding realiseren; met hotspot wel; ik heb een Samsung A41 gekocht; als je de hotspot-app hebt geïnstalleerd kies je onder “Verbindingen”: wifi “UIT”, onder “mobiele hotspot en theteringen” “AAN”; onder “gegevens gebruik” “open internet met mobiele netwerken” “AAN”;
het staat er allemaal wel alsof ik ervan afweet, maar dat is beslist niet zo; het is mij met veel hulp en veel stress wel gelukt het pratende te krijgen;
ik kijk tv op mijn laptop; tv kijken op mijn mobiel verbruikt heel veel data;
een kabelverbinding is overigens wel veel minder omslachtig…
graag wil ik je nog vragen of je mijn e-mailadres wilt wijzigen in franciscakomen@outlook.com; mijn abonnement bij KPN is per 4 januari beëindigt en ik wil graag de nieuwsbrief blijven ontvangen; ik heb dit verzoek ook aan je gemaild, maar ik denk dat je die niet vaak uitleest;
mijn account op Falgaburen staat al op outlook.com;
hartelijke groet, Francisca
Ik vraag me af hoe het er nu mee staat, twee weken later…
Maar hoe kijken jullie dan nu naar programma’s?
Heel simpel, Micha: we kijken via internet. Bijna iedere provider levert deze dienst. Je kunt dan alle zenders die de provider kan aanbieden, via internet bekijken. Als je alleen een internetabonnement hebt, dan is het in ieder geval mogelijk om de drie zenders van NPO te ontvangen.