Schrijven over het opruimen en wegdoen van spullen gaat vast geen drieluik worden…
Potver3, wat verzamel je toch snel heel veel spullen die je eigenlijk niet nodig hebt! Uit onze, toch wel kleine, cv-kast halen we een indrukwekkende hoeveelheid zooi. Je kent dat wel ‘altijd handig voor later’. En dan vooral handig voor een later dat nooit komt.
Eén ding hebben we tijdens deze ‘ontspul-sessie’ in ieder geval geleerd: wij kunnen op een kleine ruimte heel veel spullen kwijt! Dat geeft hoop voor het inrichten van ons nieuwe huis!
We zijn begonnen met ons rondje ‘bouwers-bezoeken’. En dan kom je jezelf opeens tegen op een YouTubevideo, opgenomen bij Ties Bosman in Leiden (minuut 0.47). Je krijgt een leuk inkijkje in de bouw van een Tinyhouse. Die van ons wordt iets groter… Maar daarover later meer.
Een mooi moment om het daar eens over te hebben. Want… In de Falgatuinen heb je geen riool! (en geen aansluiting voor elektriciteit en gas)
Ja, je leest het goed: geen riool. En dat betekent dat je toch iets moet met al die spullen die je toch graag hygiënisch achter wilt laten.
Het wordt geen gat in de grond, ik kan je alvast geruststellen. Het wordt wel een gat in de wc. Om precies te zijn: in de compostwc. De plas gaat de ene kant op, de poep gaat naar de andere kant. Onze ‘grote boodschappen’ worden opgevangen, ontlucht en blijven daar wachten tot de zak vol is en deze naar de gft-bak of de composthoop gebracht kan worden. En ja: de zakjes zijn óók afbreekbaar. Om deze compost te kunnen gebruiken moet je wel 2 jaar geduld hebben. Ik hoop dan maar dat mijn idee tegen die tijd ‘van eigen stront over mijn slablaadjes heen gieten’ iets is aangepast. Het lijkt me nu nog niets. Ik gok nog even op die gft-bak.
Bij ons wordt het dus voor vrouwen én mannen verplicht zittend plassen.
De plas en de rest van het grijze water wordt gezuiverd in een helofytenfilter. Voor heel veel mensen redelijk onbekend maar deze filters worden ook in woonwijken toegepast. In het kort: je graaft een kuil, vult deze met verschillende soorten zand, grind en schelpen. Beplant deze met daarvoor speciaal uitgezochte planten en je zuivering kan beginnen. Dit water blijkt later zuiverder dan het water dat door menig gefabriceerd filter heengaat. Prima geschikt om de planten in de tuin water mee te geven en in ieder geval niet schadelijk voor het millieu. Wij zorgen dat het water uiteindelijk in het grondwater terecht komt.
Geschikt voor consumptie is het water na deze zuivering niet; wij hebben, in ieder geval de eerste tijd, nog ‘gewoon’ kraanwater. Misschien dat die grote watertank om het regenwachter op te vangen later nog komt. Alhoewel… een sedum dak lijkt me ook geweldig!
En of dat samengaat met het opvangen van regenwater, dat is me nog niet helemaal bekend…
De kogel is door de kerk: we gaan verhuizen! En als verhuizen leuk is, dan is deze verhuizing nóg leuker: het volgende huis wordt een tinyhouse!
Onze huidige 120m2 verruilen we voor 32m2. Niet dat we sneu zullen zijn; daar hebben we helemaal geen tijd voor met de ruim 1000m2 tuin waar dit postzegelhuisje te vinden zal zijn. We hebben nog even de tijd om aan het idee te wennen: er moet nog een huis verkocht worden, waarschijnlijk verhuizen we tijdelijk naar een tussenwoning én er moet nog een huis ontworpen en getekend worden. Oh, en gebouwd. Ook dat nog!
En waar dit alles plaats gaat vinden? In Den Helder. De Falgatuinen. Tot nu toe de enige plek in Nederland waar je een permanente plek kunt krijgen voor je Tinyhouse.
Wil je de gekte volgen, waar je mee te maken krijgt als je een avontuur als dit aangaat? Vooral deze pagina volgen. Daar houden we alles wat we meemaken een beetje bij… Over ontspullen (Marie Kondo, ik hou van je!), over tranen met tuiten als dé stoel weggegooid gaat worden, over vrijwillig dit soort ongein aangaan, over bouwers bezoeken, plannen maken, tekenen, een huis verkopen…